Wizyta nauczycielek w Maladze w ramach programu Erasmus
W dniach 26–30 maja 2025 r. cztery nauczycielki z naszej szkoły biorą udział w wizycie studyjnej w Maladze w Hiszpanii w ramach programu Erasmus+. Głównym celem mobilności typu job shadowing jest obserwacja pracy nauczycieli w zagranicznych placówkach, poznanie europejskich standardów nauczania oraz wymiana doświadczeń z pedagogami z innych krajów.
26 maja 2025 r. – Inauguracja wizyty i poznanie systemu edukacji w Hiszpanii
Pierwszy dzień rozpoczął się spotkaniem organizacyjnym z koordynatorem projektu w siedzibie instytucji przyjmującej. Nauczycielki miały okazję zapoznać się z uczestnikami z Grecji, Chorwacji i Słowacji, a także wysłuchać prezentacji dotyczącej systemu edukacyjnego w Hiszpanii. Omówiono strukturę szkolnictwa, aktualne reformy oraz znaczenie współpracy szkół z rynkiem pracy. Spotkanie zakończyła sesja pytań i wymiana spostrzeżeń dotyczących podobieństw i różnic między systemami edukacyjnymi Hiszpanii i Polski.
27 maja 2025 r. – Nowoczesna edukacja techniczna
Drugiego dnia uczestniczki odwiedziły nowoczesny punkt edukacyjny specjalizujący się w programowaniu i druku 3D. Miejsce to stanowi centrum aktywności projektowej dla uczniów, którzy rozwijają kompetencje cyfrowe i techniczne poprzez udział w projektach unijnych. Nauczycielki mogły zobaczyć przykładowe projekty młodzieży oraz porozmawiać z uczniami odbywającymi praktyki zawodowe. To połączenie teorii z praktyką stanowi inspirujący model kształcenia nowej generacji specjalistów.
28 maja 2025 r. – Wizyta w szkole Escuelas Ave Maria
Kolejnego dnia nauczycielki odwiedziły Escuelas Ave Maria – dużą i wszechstronną placówkę oświatową, w której uczy się około 1500 uczniów. W skład szkoły wchodzą przedszkole, szkoła podstawowa, szkoła zawodowa oraz szkoła muzyczna. Podczas zwiedzania uczestniczki zobaczyły różnorodne sale lekcyjne, obiekty sportowe, salę koncertową i inne przestrzenie edukacyjno-rekreacyjne. Placówka zrobiła duże wrażenie zarówno pod względem infrastruktury, jak i bogatej oferty dydaktycznej.
29 maja 2025 r. – Spotkanie z edukacją wczesnoszkolną
W przedostatni dzień wizyty nauczycielki odwiedziły szkołę podstawową Jorge Jullien w Maladze. Placówka, w której uczy się 147 uczniów, zachwyciła nowoczesną organizacją przestrzeni i bogactwem dostępnych form wsparcia – od biblioteki i świetlicy po sale terapeutyczne i logopedyczne. Zainspirowały nas szczególnie metody pracy z uczniami, w tym nauczanie projektowe, które bliskie jest również naszej filozofii nauczania.
30 maja 2025 r. – Zakończenie pobytu
Podsumowaniem wizyty studyjnej w ramach programu Erasmus+ było rozdanie certyfikatów uczestnictwa, które odbyło się w obecności organizatorów oraz partnerów projektu. Był to moment ewaluacji całego pobytu i wyrażenia wzajemnej wdzięczności za owocną współpracę i wymianę doświadczeń. W czasie pobytu była okazja do poznania m.in. historycznych miejsc, zamków, a także urokliwych uliczek. Była to doskonała okazja do poznania dziedzictwa kulturowego regionu. Zaskoczeniem był przegląd zespołów ludowych odbywających się w miejskim parku Malaga Park. Wydarzenie to pozwoliło bliżej poznać się z iberyjską tradycją i kulturą. W czasie wolnym uczestniczki projektu odwiedziły: Gibraltar, Marabellę, Rondę, Setenil, Caminito del Rey, Mijas i zamek Colomares. Wizyta w Andaluzji wzbogaciła uczestniczki o nowe doświadczenia i dostarczyła wielu wrażeń.
Wyjazd w ramach programu Erasmus+ jest dla naszych nauczycielek okazją do rozwoju zawodowego, wymiany doświadczeń oraz nawiązywania międzynarodowych kontaktów edukacyjnych. Zdobyta wiedza i obserwacje będą inspiracją do dalszego podnoszenia jakości nauczania w naszej szkole.